De vampier is altijd een rijke inspiratiebron geweest voor filmmakers, met name de bekendste: Dracula. Francis Ford Coppola maakte een Dracula-verfilming, Roman Polanski waagde zich aan het fenomeen vampier. Maar deze afleverin ...
Wat is gek? Alles wat afwijkt van de norm. Heel interessant voor film, omdat je zo ook de maatschappij kan bekritiseren. In deze aflevering: de gekmakende oorlog in 'The Deer Hunter', de briljante psychopaat en seriemoordenaar ...
Transformatie is altijd een wezenlijk bestanddeel van speelfilm. Maar aardig wat films hebben transformatie zélf als thema. Denk aan The Fly van David Cronenberg, waarin Jeff Goldblum langzaam verandert in een vlieg. Of The Ma ...
De vampier is altijd een rijke inspiratiebron geweest voor filmmakers, met name de bekendste: Dracula. Francis Ford Coppola maakte een Dracula-verfilming, Roman Polanski waagde zich aan het fenomeen vampier. Maar deze afleverin ...
Voor speelfilms heb je drama en conflict nodig en een dystopie is van zichzelf al een dramatische setting. In tegenstelling tot de utopie, die in de meeste films toch stiekem een vermomde dystopie blijkt te zijn. Onder de dysto ...
Sport is een ideaal vehikel voor filmmakers. Het heeft van zichzelf drama en is heel goed te gebruiken als metafoor voor het leven. Toch leent niet elke sport zich even goed voor een verfilming. Waarom zijn er zoveel minder voe ...
Wat hebben filmklassiekers als Rebel without a cause, Stand by me, The Graduate en American Graffiti allemaal met elkaar gemeen? Het zijn films over volwassen worden, of coming of age-films, zoals de Engelsen het zeggen. Het be ...
Martin Koolhoven bespreekt Back to the future, Ground hog day, Idiocracy en Looper. Hij legt uit hoe wetenschapper Stephen Hawking heeft bewezen dat tijdreizen helemaal niet kan. In The Time Machine uit 1960 gaat de tijdreizige ...
Nog meer goede gangsterfilms uit Amerika met de nadruk op de regisseurs die in de loop van de jaren zeventig en tachtig naam maakten, zoals Martin Scorsese en Brian de Palma. Zij waren zich bewust van de geschiedenis van cinema ...
De gangster is een van de meest iconische figuren in de Amerikaanse cinema. De gangsterfilm kreeg een enorme boost in de jaren 90 door Reservoir Dogs, het debuut van Quentin Tarantino. Aan de hand van klassieke films in het gen ...
Filmmakers kunnen bij de kwestie buitenaardse wezens hun fantasie heerlijk de vrije loop laten. Martin Koolhoven bespreekt onder meer Alien, Mars Attacks, Close Encounters of the Third Kind en E.T. In alle alienfilms is de ontm ...
Misdaadfilms gaan in Europa net even verder dan elders. Martin Koolhoven behandelt onder meer La Haine, Sexy Beast en M. Speciale aandacht voor de Italiaanse rage van de 'Poliziesco': Koolhoven toont de meest krankzinnige achte ...
Martin Koolhoven zocht de meest geslaagde remakes, sequels en prequels uit en laat aan de hand van James Bond en Indiana Jones zien waarom de ene film zich beter leent voor een vervolg dan de andere. De hausse aan remakes, sequ ...
Seks en film, het is nog steeds een ongemakkelijk huwelijk. Martin Koolhoven laat geslaagde voorbeelden zien: scènes uit Tarzan and his Mate, Amarcord, 800 Balas, A History of Violence en Dressed to Kill. Met een glansrol voor ...
Film noir is de wereld van rauwe detectives, corrupte agenten en femme fatales. De Franse criticus Nino Frank introduceerde de term in 1946 nadat hem de pessimistische toon van een aantal films uit de Verenigde Staten was opgev ...
In 1981 kwam The Road Warrior van George Miller uit, het vervolg op Mad Max, en een nieuw genre was geboren: de post-apocalyptische film. Het is de natte droom van veel filmregisseurs: een hele nieuwe wereld kunnen bouwen op de ...
De Europese variant van horror is traditioneel altijd net even iets 'nastier' dan de Amerikaanse. Dat begon al met Das Cabinet des Dr. Caligari uit 1920 en die lijn loopt door tot films als Let The Right One In. In de zogeheten ...
Al op de filmacademie wordt gewaarschuwd voor de drie b's: baby's, beesten en boten. Verwerk een boot in je scenario en je stevent af op een ramp. Filmen op open water is vragen om moeilijkheden, er zijn voorbeelden te over die ...
Seks en film, het is nog steeds een ongemakkelijk huwelijk. Martin Koolhoven laat geslaagde voorbeelden zien: scenes uit Tarzan and his Mate, Amarcord, 800 Balas, A History of Violence en Dressed to Kill. Met een glansrol voor ...
De spaghettiwestern, de rauwe Italiaanse versie van de western, is volgens Martin Koolhoven het mooiste genre dat er is. Het kwam in de jaren zestig op met de film 'A Fistful of Dollars' van Sergio Leone, onmiskenbaar de groots ...
Film noir is de wereld van rauwe detectives, corrupte agenten en femme fatales. De Franse criticus Nino Frank introduceerde de term in 1946 nadat hem de pessimistische toon van een aantal films uit de Verenigde Staten was opgev ...
In 1981 kwam The Road Warrior van George Miller uit, het vervolg op Mad Max, en een nieuw genre was geboren: de post-apocalyptische film. Het is de natte droom van veel filmregisseurs: een hele nieuwe wereld kunnen bouwen op de ...
De Europese variant van horror is traditioneel altijd net even iets 'nastier' dan de Amerikaanse. Dat begon al met Das Cabinet des Dr. Caligari uit 1920 en die lijn loopt door tot films als Let The Right One In. In de zogeheten ...
Al op de filmacademie wordt gewaarschuwd voor de drie b's: baby's, beesten en boten. Verwerk een boot in je scenario en je stevent af op een ramp. Filmen op open water is vragen om moeilijkheden, er zijn voorbeelden te over die ...
De spaghettiwestern, de rauwe Italiaanse versie van de western, is volgens Martin Koolhoven het mooiste genre dat er is. Het kwam in de jaren zestig op met de film A Fistful of Dollars van Sergio Leone, onmiskenbaar de grootste ...