Pasen: Ontwaakt gij die slaapt en sta op uit de dood...
Verdiepend magazine op het terrein van religie, kunst, cultuur en samenleving i.s.m. Museum Catharijneconvent Utrecht. Afl.: Pasen: Ontwaakt gij die slaapt en sta op uit de dood.... Is na alle commotie over de schepping ook de opstanding vergane glorie? Wat kunnen we anno 2010 nog geloven? En wat is de betekenis van de opstanding uit de dood? In LUX een kleine kroniek over de verrijzenis. De opstanding is een mysterie. Hoe kijken hedendaagse gelovigen en ongelovigen daar tegenaan? LUX reist af naar de Amerikaanse, in België wonende, kunstenaar Brody Neuenschwander, die een Noli me tangere-beeld maakte. Maria Magdalena verlangt ernaar om Christus aan te raken. Het geeft aan hoe beperkt we zijn in het maken van contact met de ander vindt Neuenschwander. Op aarde en in dit lichaam loop je tegen fysieke beperkingen op. Het enige dat je kunt doen is bidden met je handen. Fotograaf Jan van Leeuwen werd gefascineerd door een schilderij van de Emmausgangers van Jan Steen. Dit werk inspireerde hem tot het maken van zijn versie van de Emmausgangers, door middel van een zelfportret. Opstanding betekent voor hem de heelwording als mens. Maar er zijn ook mensen die Christuservaringen hebben. Voor Thea Atsma is Christus opgestaan in haarzelf. Begrafenisondernemer en boer Lubbers gelooft heilig in de lichamelijke opstanding aan het einde der tijden. Daarom wil hij eeuwige grafrust en heeft hij een graftombe in zijn achtertuin. Hoewel veel theologen de opstanding symbolisch interpreteren, roeit emeritus studentenpastor Cornelis Stam tegen de stroom in, want hij gelooft dat de opstanding een herschepping is. Stam pleit voor een herwaardering van het lichamelijke, het materiële. Ook choreograaf en danser Emio Greco, die met zijn lichaam werkt, verlangt ernaar dat juist dit lichaam zal opstaan. Hij gelooft dat lichaam en geest één zijn en dat het lichaam de geest voortbrengt.
Bron: IKON