Entertainment en media
De grens tussen echt en onecht, tussen realiteit en fantasie, wordt steeds vager. De game-industrie (nu al goed voor 100 miljard dollar omzet per jaar) zal alleen maar groeien, omdat de verwachting is dat we steeds meer vrije tijd krijgen. Met dank aan de combi 'landelijke dekking' en 'smartphone'. Om te begrijpen wat hen drijft, bezoekt Jort een supergroot e-game-event in Polen waar 12.000 fans hun gamers aanmoedigen in een stadion. Het grootste gevaar voor nep en echt schuilt in de wereld van de media. Fakenieuws is all over the place en steeds lastiger te checken. Wie data en toegang heeft, kan hele mensenmassa's iets laten geloven wat niet waar is. Jort verlangt terug naar de tijd dat GJB Hilterman nog de Toestand van de Wereld uitlegde op de radio, later op tv. Een podcast avant la lettre. Manipulatie en propaganda is van alle tijden, ook al in de Gouden Eeuw, maar door de schaal en het raffinement (denk aan deepfake) kan het voor gevaarlijke situaties zorgen. Durven we onze filterbubbel te doorprikken? Welk medium is nog te vertrouwen? Wat is (niet) waar? Is alles straks 'augmented'?
Bron: AVROTROS