Maarten Spruyt - Stylist/Tentoonstellingmaker (Eenheid in Veelheid)
Belevingswereld voor bezoekers Wat Maarten Spruyt (1966) doet gaat een stuk verder dan het ophangen van een schilderij. Hij schept een belevingswereld voor de tentoonstellingsbezoeker. Daarbij kan het gebeuren dat hij ingrepen bedenkt als het volstorten van een kamer met geitenmest, het neerzetten van een gebreide Ferrari of het volledig opnieuw schilderen van museumwanden in de kleur van onweer. Hij laat zich inspireren door de natuur, rommelwinkels, primitieve sculpturen, fotografie, vondsten op straat en in museumdepots, Marktplaats, oude machines, de geschiedenis van de beeldende kunst, architectuur, mode en film. Mode Spruyts wortels liggen in de modewereld. Hij werkte jarenlang als stylist voor topfotografen als Carli Hermès, Mario Testino en Erwin Olaf. Sinds de jaren negentig werkt hij als tentoonstellingsmaker voor onder meer het Centraal Museum in Utrecht, het Rijksmuseum, het Van Goghmuseum, Boijmans Van Beuningen, Singer Laren en het Haags Gemeentemuseum. Zijn achtergrond als stylist inspireert hem tot het gebruik van technieken uit de mode en reclame om museumbezoekers te verleiden. Documentaire De rode draad van deze film wordt gevormd door de inrichting van het Slot Oranienbaum bij Berlijn. Maarten en zijn vaste ontwerp-partner Tsur Reshef hebben de opdracht om hier de overzichtstentoonstelling Dutch Design in te richten, met hoogtepunten uit de Nederlandse ontwerpkunst. Dit voormalig Oranjekasteel dat in de DDR-tijd als archief werd gebruikt, is in een ernstig vervallen toestand en de uitdaging bij de inrichting is om die sfeer van verval en slijtage te behouden. Eén aspect zie je terug in al het werk van Maarten Spruyt: met de kunstobjecten die tentoongesteld worden, schept hij een nieuw kunstwerk. Credits Regie Paul Beek. Een coproductie van De Haaien en AVRO. Eindredactie AVRO: Marijke Huijbregts.
Bron: AVRO