The New York Times van binnenuit bekeken
Een kijkje achter de schermen van de redactie van The New York Times. Amerikaanse Filmmaker Andrew Rossi kreeg unieke toegang tot de redactie van de krant en filmde er een jaar lang. Filmmaker Andrew Rossi kreeg een jaar lang toegang tot de redactie van de New York Times. Een unieke blik op hoe de mediawereld verandert in een tijd waarin het internet het gedrukte woord verdringt. Een uniek kijkje achter de schermen van de redactie van The New York Times. De Amerikaanse filmmaker Andrew Rossi kreeg toegang tot de redactie van de krant en mocht er een jaar lang filmen. De film geeft een beeld van de wijze waarop de mediawereld verandert en laat zien hoe nieuws wordt gepresenteerd en geconsumeerd. In een tijd waarin het internet, met WikiLeaks en Twitter, het gedrukte woord verdringt als primaire nieuwsbron en grote kranten verdwijnen of aanzienlijk moeten inkrimpen, doet Rossi verslag van hoe het krantenlandschap langzaam maar zeker is uitgehold. Maar niet alleen daarom zijn het zware tijden voor The New York Times. De reputatie van de ooit zo gezagsvolle krant is onder meer aangetast door de rapporten over massavernietigingswapens in Irak, die in de krant werden gepubliceerd maar achteraf niet bleken te kloppen. Rossi volgt in zijn film onder anderen mediacolumnist David Carr en de schrijvers Brian Stelter en Tim Arango. De documentaire illustreert de veranderende rol van de media in de VS, aan de hand van scènes op de redactie, interviews, archiefmateriaal over de roemrijke geschiedenis van de krant en hedendaagse tv-fragmenten. Kranten hebben het zwaar, maar wat gebeurt er wanneer de objectieve signalerende verslaggeving van de krant zou verdwijnen? Rossi laat zien dat blootleggen en analyseren van complexe waarheden nog steeds een kwestie is van hard werken en toewijding. Serieuze journalistiek gaat als vanouds tot op de bodem. Andrew Rossi kreeg een jaar lang toegang tot de redactie van de New York Times in een tijd waarin het internet het gedrukte woord verdringt.
Bron: VPRO