De Eurocrisis en de beeldvorming
“We hebben media waar geruchten een eigen leven kunnen gaan leiden, die kunnen veel belangrijker worden dan de realiteit.” - George Papandreou, voormalig premier Griekenland “Impliciet was er een soort afspraak dat het voor ons wat makkelijk was om heel streng te zijn, en dat hielp Duitsland ook heel erg.” - Jan Kees de Jager, voormalig minister van Financiën over de samenwerking met Duitsland De naschokken van de eurocrisis zijn vandaag de dag nog voelbaar. Brussel stond de afgelopen jaren als nooit tevoren in de belangstelling van journalisten, economen en opiniemakers. Sommigen voorspelden een Grieks vertrek uit de euro, anderen het einde van de muntunie. De belangrijkste politici zwegen of lieten mondjesmaat informatie los, uit angst voor reacties op de financiële markt. Populistische politici en de media gooiden olie op het vuur. Hoe kwam de publieke opinie rondom de Griekse crisis tot stand? In hoeverre duwden doemscenario’s Griekenland verder naar de financiële afgrond? Wat stond er in de noodplannen die Europese instituties en nationale overheden angstvallig geheim hielden? En wat betekende deze crisis voor de Europese samenwerking? In deze vervolgaflevering van de uitzending in mei komt Argos-TV Medialogica met een lange reconstructie van de beeldvorming ten tijde van de eurocrisis. Er wordt hierover onder anderen gesproken met toenmalig premier van Griekenland George Papandreou, voorzitter Eurogroep Jean-Claude Juncker, ECB-president Jean-Claude Trichet, minister van Financiën Jan Kees de Jager, de Griekse minister van Financiën Giorgos Papakonstantinou, eurocommissaris Olli Rehn en Nederlandsche Bank-president Nout Wellink. Daarnaast komen journalisten van Der Spiegel, Bloomberg, The Financial Times en de BBC aan het woord. Over de korte versie van dit verhaal, die dit voorjaar als voorproef werd uitgezonden, schreef NRC Handelsblad: “Uitstekend gemaakt en het bekijken zeer waard. Het enige wat er op aan te merken valt is dat het halve uur dat voor de uitzending is uitgetrokken best dubbel had gemogen.” Regie: Misja Pekel; Research: Ruben Treurniet en Maud van de Reijt
Bron: HUMAN