Eigen huis en tuin
Hoe imposant het oeuvre van Van Kooten en De Bie ook was, het werd opvallend kleinschalig gemaakt. Het overgrote deel van de sketches werd opgenomen in de huizen van het duo zelf, of van vrienden, familie en bekenden. Bijna veertig jaar werkten ze samen. In die periode maakten Kees van Kooten en Wim de Bie honderden uren televisie. Aanvankelijk met Hadimassa en Het gat van Nederland, daarna met het Simplisties Verbond. Kees van Kooten (1941) en Wim de Bie (1939) zijn weer even terug op televisie. Jarenlang waren ze dé standaard voor humor en satire op televisie. Ze verrijkten de taal met tientallen zelfbedachte woorden (van doemdenken tot regelneef). Twee keer ontvingen ze de Zilveren Nipkowschijf. In 1985 kregen ze de Ere Nipkowschijf voor hun hele televisie-oeuvre. Ze praten met regisseur Coen Verbraak openhartig over hun bijzondere en omvangrijke oeuvre. Een unicum, omdat Kees van Kooten en Wim de Bie nooit eerder op televisie gezamenlijk zo uitvoerig over hun eigen werk vertelden. Wat zat er achter het Simplisties Verbond? Hoe maakten ze Keek op de week? Bestond Cor van der Laak nou echt? Heeft Freddy Heineken tijdens zijn ontvoering werkelijk de piepende autobanden van Jacobse en van Es kunnen horen? Waarom woonde Walter de Rochebrune in de achtertuin van Wim de Bie? En wat hadden Jacobse en Van Es eigenlijk te zoeken bij het huis van Jan Mulder?
Bron: VPRO