Droomwereld.

Serie reportages. Afl.: Droomwereld. In 2020 zullen we een groot deel van onze tijd in de virtuele werelden van de online roleplaying games doorbrengen. In deze spellen worden vriendschappen gesloten en harten gebroken, maar wordt ook lucratieve handel gedreven. In De Toekomst: de realiteit van de droomwereld. Het spel Second Life, dat ontwikkeld werd door een bedrijf uit San Francisco, is zo'n online rollenspel, waarin nu al meer dan honderdduizend spelers actief zijn. Deze spelers betreden de wereld met hun avatar, een geïdealiseerd karakter dat de speler in staat stelt een tweede leven in het spel op te bouwen. We zien hoe Dennis uit Amsterdam zijn Second Life-vriendin Aurora ontmoet, die in het echte leven Christine heet en in Boston woont. Houden virtuele emoties ook in de echte wereld stand? Onze behoefte aan online sociaal contact blijkt de economie van het spel ten goede te komen. De eigen valutasoort van Second Life, de Linden dollar, is omwisselbaar tegen echte, harde dollars. Er zijn mensen die rijk worden binnen het spel door kleding of huizen te verkopen. Anshe Chung is de spelnaam van Alilin Graef (33), een Chinese die in Frankfurt woont. Zij wordt ook wel de virtuele Rockefeller genoemd: haar inkomen wordt geschat op 150 tot 200.000 dollar per jaar, allemaal verdiend door virtueel land te ontwerpen, te verhuren en te verkopen. Inmiddels heeft haar bureau tien mensen in dienst die zo'n tien tot twaalf procent van alle land in het spel hebben ontworpen. Verwacht wordt dat de online economie van Second Life door gaat groeien tot twee miljoen spelers in 2010. Steeds meer mensen zullen kunnen leven van hun inkomsten uit dergelijke spelen. Een verkenning van de droomwereld van Second Life. In hoeverre lijkt deze wereld op de onze? Hoe virtueel is een wereld waarin het geld én de emoties verbluffend echt zijn? Herh. a.s. zaterdag op Nederland 1.

Bron: VPRO

Recente uitzendingen van De Toekomst