Titel: Rotterdam 24/7. Documentaire over de Rotterdamse haven. In het Rotterdamse havengebied werken ondernemers en overheid nauw samen voor werving en scholing van nieuw personeel. Nu de naoorlogse generatie met pensioen gaat, zijn jonge werknemers hard nodig. Een film over innovatie, techniek en nieuwe mogelijkheden. De beroepsbevolking van de Rotterdamse haven ondergaat een grote verandering. De komende jaren gaat een groot deel van de babyboomers met pensioen. Mannen die vaak al veertig jaar of langer in de haven werken, maken zich op voor vertrek. Wie volgt hen op? In het havengebied, goed voor ruim 70.000 arbeidsplaatsen in de regio, hebben bedrijfsleven, onderwijs, gemeente en havenbedrijf Rotterdam de handen ineen geslagen om actief mensen te werven. Met name de (allochtone) jongeren uit Rotterdam en omstreken staan niet te dringen aan de poort. Was het vroeger 'onze haven', nu lijkt de haven geen rol meer te spelen in de collectieve identiteit van de jongere Rotterdammers. De generatie die nu afscheid neemt, kende de haven van vader op zoon. De jongeren van nu moeten op een nieuwe manier verleid worden. Ze staan anders in het leven en werk heeft voor hen een andere betekenis. Als ze al een beeld hebben van werken in de haven, dan is dat negatief. Ze moeten er nadrukkelijk op gewezen worden dat het wel degelijk aantrekkelijk kan zijn. Bedrijfsleven en onderwijs proberen met vereende krachten de kloof tussen stad en haven te dichten. Het is de maatschappelijke uitdaging van dit moment om jongeren voor de haven te interesseren en hen te laten kiezen voor scholing in high-tech beroepen. Want de haven blijft groeien, de economie trekt aan en de tweede Maasvlakte ligt in het verschiet. De pogingen werpen hun eerste vruchten af. Kennis en arbeid en vraag en aanbod door publieke en private samenwerking worden met groeiend succes bij elkaar gebracht. De Rotterdamse haven leert inspelen op de diversiteit van de moderne beroepsbevolking en het veranderde arbeidsethos. Filmmaker Annemarie van Zweeden sch Regie: Annemarie van Zweeden.
Bron: IKON